“Novara”

novara

Półtora wieku temu  Austria była cesarstwem i miała własną flotę wojenną, o czym chętnie przypomina się przy każdej okazji. Austriacką bazą był port Adriatyku Triest, a największym wydarzeniem żeglarskim rejs naukowy fregaty “Novara” dookoła świata. W roku 2007 przypadała 150 rocznica rozpoczęcia słynnego rejsu więc kampania promocyjna się nasiliła (obraz powyższy reprodukuje austriacka Mennica) i trwały przygotowania, by z tej okazji popłynąć w rocznicowy rejs.W przygotowania te zostałem zupełnie przypadkowo wplątany przez niejakiego Bronka (Bruno) Janaszka, obywatela austriackiego, ale mojego kolegę z obozu żeglarskiego w Boszkowie (lat temu wiele).

Bronek chciał zbudować kopię “Novary” (może w Polsce),albo wyczarterować jakiś żaglowiec (załoga “Chopina” go zniechęciła, więc zainteresował się “Chersonezem” ). Póki co pływał w regatach małych jachtów, okresowo odwiedzając windjammery (Kieler Woche), a mnie uczynił prezesem austriackiego ( czy też europejskiego) stowarzyszenia żaglowców rejowych.

Wygląda na to, że każdy z nas ma swoją idee fix – Bronek “Novarę”, a ja “Polonię”. Zaproponowałem,by zrealizować “Polonię” i nazwać ją “Novarą”, ale dla Bronka “Polonia” wydawała się zbyt skromna (tylko 50m LOA).

Moja rodzina od pokoleń mieszkała w Galicji (Lwów,Drohobycz) i dziadek z babcią okresowo mieszkali w Wiedniu To babcia właśnie lubiła używać określenia “austriackie gadanie”, co nieźle pasuje do tych właśnie okoliczności.

Bronek tymczasem udzielał wywiadów w radiu i telewizji,a “Novarę” widział w wielkości holenderskiego klipra novara_bruno1“Stadt Amsterdam”. Z tego to powodu bardziej mu pasuje “Chersonez”. Póki co obliczyłem trasę współczesnej “Novary” na 400 dni wraz z postojami. Ale oto Bronkowi szczęście sprzyjało. Spotkał w pociągu z Wiednia obrotną projektantkę mody,
która zainspirowana jego opowieścią przygotowała w Warszawie pokaz mody a la “Novara”. Pokaz prowadziła Małgorzata Foremniak i tak się załapałem na wspólne zdjęcie z celebrytką.

Ale i to wszystko. Parę dni temu Bronek dał sygnał (po dłuższym milczeniu), że z projektu nic nie będzie. A więc jednak skończyło się na “austriackim gadaniu”!

    Jachty

  • Nowe życie jachtu POLONEZ

    Rozpoczął się w Szczecinie remont jachtu POLONEZ. Tym razem na […]

  • “Lady B.”

        Jacht “Lady B.” to dawny “Wojewoda Pomorski” okryty chwałą po […]

  • “Fryderyk Chopin”

    Koncepcja budowy nowego żaglowca powstała w rejsie amerykańsko – rosyjsko […]

  • “Atlantis”

      Niemiecka barkentyna “Atlantis” to żaglowiec zbudowany w roku 1905, pozbawiony […]

  • “Pogoria”

    Żaglowiec, który początkowo nosił roboczą nazwę B-79 , budził kontrowersje […]

  • “Zew Morza”

        Drewniany szkuner dwumasztowy o długości ok. 32 m i powierzchni […]

  • “Polonez”

                                                                                                                                                                                                                                              “Polonez” budowany był z myślą o Transatlantyckich Regatach […]

  • “Śmiały”

    Jacht  “Śmiały” to kecz o kadłubie stalowym z tej samej […]

  • “Novara”

    Półtora wieku temu  Austria była cesarstwem i miała własną flotę […]

Z naszej galerii

lud0279k SONY DSC edynburg-1994 SONY DSC na_rejach_002 st_pierre