Jacht „Lady B.” to dawny „Wojewoda Pomorski” okryty chwałą po regatach Parmelia Race z Europy do Australii (z okazji jubileuszu tego kraju) gdzie okazał się najszybszym jachtem wyścigu.W drodze powrotnej przez Pacyfik opłynął Przylądek Horn (okrążając wysepkę Horn dookoła) i na Atlantyku zamknął pętlę wokół globu. NA tym jachcie miałem przyjemność płynąć drugi raz dookoła świata w roku 1999/2000.„Lady B”,ex-”Wojewoda Pomorski” jest jachtem z serii Conrad 54 (54 stopy ang.długości) zaprojektowanym w roku 1973 przez Ryszarda Langera.Pierwszym z Conradów był jacht „Tornado” należący do Klubu Marynarki Wojennej „Kotwica”,wyprodukowany przez nieistniejącą już dzisiaj Stocznię im.Conrada Korzeniowskiego w dzielnicy Gdańska Stogi.”Tornado” brał udział w olbrzymiej ilości regat i większą część z nich wygrał.Odbiorcą całej serii Conradów 54 był ówczesny Związek Radziecki.Dla polskiego odbiorcy – Akademickiego Związku Sportowego wyprodukowano w roku 1974 tylko jeszcze jeden jacht z tej serii.Był to właśnie „Wojewoda Pomorski„.Przez następnych dwadzieścia lat jacht był wykorzystywany przez Akademicki Związek Morski do rejsów szkoleniowych i stażowych,głównie na Bałtyku.W roku 1996 w jednym z takich rejsów jacht wszedł na skały kolo Helsinek i doznał poważnych uszkodzeń.Sprawna akcja fińskich służb ratowniczych uchroniła jacht przed zatonięciem.Armator nie był w stanie podołać wydatkom remontu,a następne utrzymania jachtu i w roku 1998 sprzedał go prywatnym armatorom pod warunkiem zmiany nazwy. Pierwszą zarejestrowaną nazwą był ”Ex-Wojewoda Pomorski”, zmienioną w maju 1999 na „Lady B.”Na wiosnę 1999 rou podpisałem z dotychczasowymi właścicielami umowę o doposażeniu jachtu w zamian za udostępnienie na roczny rejs dookoła świata.O rejsie dookoła świata w „Rejsach” (Lady B.,Dookoła świata – 1999 -2000 ) ,.Po dwóch sezonach letnich na Bałtyku (2001,2002) „Lady B.” przeniosła się na jesienne i zimowe rejsy na Wyspach Kanaryjskich.W roku 2003 i 2004 „Lady B.” wzięła udział w akcji pani Jolanty Kwaśniewskiej „Płyniemy do Europy”,której punktem kulminacyjnym było odebranie przez młodzież w Brukseli,w maju 2004, symbolicznych kluczy do Europy.Akcja polegała na gratisowych rejsach morskich młodzieży z całego kraju wybranej na podstawie znajomości problematyki europejskiej.
W roku 2005 jacht pływał w rejsach stażowych po Bałtyku i Morzu Północnym. Innowacją było wprowadzenie darmowych miejsc, dla tych, któych nie stać na opłacenie „kojowego” w sytuacji gdy były wolne miejsca. Niektórzy byli szczęśliwi, że tanim kosztem popróbowali morskiej żeglugi, inni zlekceważyli inicjatywę i gdy na nich przyszła kolejka poprostu wybierali się akurat gdzie indziej. Inni wreszcie, których ewidentnie stać było na opłacenie rejsu woleli przejechać się za darmo.W roku 2006 ponownie zakotwiczyliśmy na Kanarach. Stałym kapitanem był dotychczas Mieczysław Leśniak, później Jan Stankiewicz, który z rejsu na rejs ugruntowywał swoją znakomitę opinię kompetentnego żeglarza i niezwykle towarzyskiego człowieka.W drugiej połowie dekady zrezygnowałem ze swoich udziałów w jachcie i zająłem się ponownie dużymi jednostkami żaglowymi. |
||
Krzysztof Baranowski żegluje od 15 roku życia, ale zawodowo skończył Politechnikę Wrocławską z tytułem magistra inżyniera łączności (elektroniki), a po ukończeniu Studium Dziennikarskiego na Uniwersytecie Warszawskim wybrał ten drugi zawód.
Napisał 25 książek, zrealizował 50 filmów dokumentalnych, odbył dwa rejsy samotne dookoła świata. Zrealizował trzy projekty budowy jednostek żaglowych: „Poloneza” (14 m długości), „Pogorii” (47 m długości), „Fryderyka Chopina” (54 m długości). Pracuje nad budową kolejnego żaglowca dla młodzieży – „Polonii” (56 m długości).