„Lady B.”

powr_j   

Jacht „Lady B.” to dawny „Wojewoda Pomorski” okryty chwałą po regatach Parmelia Race z Europy do Australii (z okazji jubileuszu tego kraju) gdzie okazał się najszybszym jachtem wyścigu.W drodze powrotnej przez Pacyfik opłynął Przylądek Horn (okrążając wysepkę Horn dookoła) i na Atlantyku zamknął pętlę wokół globu. NA tym jachcie miałem przyjemność płynąć drugi raz dookoła świata w roku 1999/2000.

„Lady B”,ex-”Wojewoda Pomorski” jest jachtem z serii Conrad 54 (54 stopy ang.długości) zaprojektowanym w roku 1973 przez Ryszarda Langera.

   Pierwszym z Conradów był jacht „Tornado” należący do Klubu Marynarki Wojennej „Kotwica”,wyprodukowany przez nieistniejącą już dzisiaj Stocznię im.Conrada Korzeniowskiego w dzielnicy Gdańska Stogi.”Tornado” brał udział w olbrzymiej ilości regat i większą część z nich wygrał.

    Odbiorcą całej serii Conradów 54 był ówczesny Związek Radziecki.Dla polskiego odbiorcy – Akademickiego Związku Sportowego wyprodukowano w roku 1974 tylko jeszcze jeden jacht z tej serii.Był to właśnie „Wojewoda Pomorski„.

   Przez następnych dwadzieścia lat jacht był wykorzystywany przez Akademicki Związek Morski do rejsów szkoleniowych i stchris-i-ladyażowych,głównie na Bałtyku.W roku 1996 w jednym z takich rejsów jacht wszedł na skały kolo Helsinek i doznał poważnych uszkodzeń.Sprawna akcja fińskich służb ratowniczych uchroniła jacht przed zatonięciem. 

Armator nie był w stanie podołać wydatkom remontu,a następne utrzymania jachtu i w roku 1998 sprzedał go prywatnym armatorom pod warunkiem zmiany nazwy. Pierwszą zarejestrowaną nazwą był ”Ex-Wojewoda Pomorski”, zmienioną w maju 1999 na „Lady B.”

 

   Na wiosnę 1999 rou podpisałem z dotychczasowymi właścicielami umowę o doposażeniu jachtu w zamian za udostępnienie na roczny rejs dookoła świata.

    O rejsie dookoła świata w „Rejsach” (Lady B.,Dookoła świata – 1999 -2000 ) ,.

  Po dwóch sezonach letnich na Bałtyku (2001,2002) „Lady B.” przeniosła się na jesienne i zimowe rejsy na Wyspach Kanaryjskich.

W roku 2003 i 2004 „Lady B.” wzięła udział w akcji pani Jolanty Kwaśniewskiej „Płyniemy do Europy”,której punktem kulminacyjnym było odebranie przez młodzież w Brukseli,w maju 2004, symbolicznych kluczy do Europy.Akcja polegała na gratisowych rejsach morskich młodzieży z całego kraju wybranej na podstawie znajomości problematyki europejskiej.

 kwa_n_

                 Spotkanie z patronką akcji

W roku 2005 jacht pływał w rejsach stażowych po Bałtyku i Morzu Północnym. Innowacją było wprowadzenie darmowych miejsc, dla tych, któych nie stać na opłacenie „kojowego” w sytuacji gdy były wolne miejsca. Niektórzy byli szczęśliwi, że tanim kosztem popróbowali morskiej żeglugi, inni zlekceważyli inicjatywę i gdy na nich przyszła kolejka poprostu wybierali się akurat gdzie indziej. Inni wreszcie, których ewidentnie stać było na opłacenie rejsu woleli przejechać się za darmo.

    W roku 2006 ponownie  zakotwiczyliśmy na Kanarach. Stałym kapitanem był dotychczas Mieczysław Leśniak, później Jan Stankiewicz, który z rejsu na rejs ugruntowywał swoją znakomitę opinię kompetentnego żeglarza i niezwykle towarzyskiego człowieka.

W drugiej połowie dekady zrezygnowałem ze swoich udziałów w jachcie i zająłem się ponownie dużymi jednostkami żaglowymi.

O autorze

Krzysztof Baranowski żegluje od 15 roku życia, ale zawodowo skończył Politechnikę Wrocławską z tytułem magistra inżyniera łączności (elektroniki), a po ukończeniu Studium Dziennikarskiego na Uniwersytecie Warszawskim wybrał ten drugi zawód.

Napisał 25 książek, zrealizował 50 filmów dokumentalnych, odbył dwa rejsy samotne dookoła świata. Zrealizował trzy projekty budowy jednostek żaglowych: „Poloneza” (14 m długości), „Pogorii” (47 m długości), „Fryderyka Chopina” (54 m długości). Pracuje nad budową kolejnego żaglowca dla młodzieży – „Polonii” (56 m długości).